Varabilní časování ventilů, to je mantra poslední doby. Kdo nemá moderní variabilně časované ventily, jako by nebyl. Honda a Suzuki oznámily nové systémy.

VVT (variable valve timing) přitom není žádným moderním výstřelkem. Samo o sobě bylo vynalezeno již téměř před 100 lety. U motocyklů se začalo používat až v devadesátých letech minulého století, nejprve na 400 ccm motocyklech pro Japonský trh. Výrobci se tehdy k řešení problematiky postavili odlišně a ne jinak je tomu nyní.

Nově patentovaný systém Hondy

Současné Hondy využívají systém VTEC - tedy elektronicky regulované časování ventilů. Nový VVT systém, který si aktuálně Honda patentuje se vrací k mechanickému základu. U Suzuki to je přesně naopak. Suzuki využila zkušeností z MotoGP (kde jsou zakázány elektronické a hydraulické systémy VVT) a do poslední GSX-R 1000 implemetovala odstředivý systém SR-VVT na bázi centrifugy. Honda utíká k mechanice, Suzuki se přesouvá k hydraulice. Podle představitelů Suzuki, firma reaguje na přicházející regulace emisní normy Euro 5, přičemž hydraulické časování ventilů je umožní lépe kontrolovat.

GSX-R1000 2020?

 

Připravovaný systém Hondy je značně podobný VVT od BMW, který implementuje do motoru R 1250. S tím rozdílem, že BMW reguluje sací ventily a Honda hodlá regulovat i ty výfukové. Stejně tak připravovaný motor do nové GSX-R 1000, který bude regulovat jak sací, tak výfukové ventily. Zdá se, že pro splnění emisní normy Euro 5 a zachování vysokých výkonů bude muset nějaký ten VVT systém implementovat každý. Ducati již má svůj DVT v Multistradě a Panigale, který je do značné míry podobný VVT, který používá Kawasaki.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY