Kawasaki se v posledních letech poněkud zmítá v křečích. A co záškub, to nový nápad, jak se odlišit od konkurence, což by mohlo zajistit přežití a prosperitu značky. Na veletrhu EICMA prezentovala elektrickou a hybridní budoucnost, tentokrát chce prezentovat tu vodíkovou.
Obecně, výrobci motorových vozidel všeho druhu reagují na poptávku spotřebitelů, tlak úřadů a občas i sami na své paranoické myšlenky a snaží se světu přinést tu zelené, tu modré vozidla. Kawasaki prozkoumává cestičky, kterými se dostat k vodíkovým vozidlům, ideálně co nejrychleji a nejlevněji.
A nutno říci že to není úplně jednoduchá cesta. Nevydalo se po ní mnoho výrobců automobilů, natož motocyklů, kteří jsou značně omezeni rozměry i hmotností. Vzhledem k tomu, že je vodíkový spalovací motor mechanicky značně podobný spalovacímu motoru na benzín, do prototypu byl instalován agregát pocházející z modelu Ninja H2, včetně kompresoru. Systém vstřikování paliva byl samozřejmě upraven pro provoz na vodík. Tento motor jsme mohli vidět taktéž na posledním italském veletrhu.
Vedle mnoha technických detailů v motoru a v jeho okolí je nejzásadnějším prvkem systém skladování vodíkového paliva, které musí být uchováváno pod velmi vysokým tlakem. Tento prototyp má deset palivových kartridží umístěných v bočních schránkách (kufru), které jim samy o sobě poskytují ochranu proti poškození.
Aby bylo zřejmé, že motocykl je nejen zelený, ale taktéž modrý, prototyp dává tento fakt najevo modře zbarvenými brzdovými třmeny, předními tlumiči a také modře zbarvenou koncovkou výfuku. Systém využití vodíku jako paliva není úplně složitý. V minulosti jsme se mohli setkat se systémy palivových článků, které vyráběly elektřinu díky chemické reakci vodíku a kyslíku. Na jedné straně článku byla elektrická energie pro elektromotor, na druhé potom emise ve formě vody. Celý tento systém je poměrně složitý. Přímé spalování vodíku je značně jednodušší.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Otázkou ovšem je, nakolik je opravdu ekologický. Celková efektivita získávání energie cestou "uhlí → elektřina → vodík → energie vytvořená spálením vodíku" je kolem 12%. Celkové emise se ovšem mohou blížit nule, pokud je vodík získáván elektrolýzou vody za přispění elektřiny z obnovitelných zdrojů. Kawasaki tak může uživatelům přinést jistou alternativu k bezpohlavním elektrických motocyklům. Vodíková H2 může být značně ekologická a přitom si zachovat značný potenciál zábavy.